Do železniční
historie Čech se Tábor nejvýrazněji zapsal Místní dráhou Tábor -
Bechyně, první elektrickou dráhou v Rakousko-Uhersku. Její realizace
je nerozlučně spjata se jménem významného odborníka, vynálezce a průmyslníka
Františka Křižíka, který u ní nejen prosadil elektrický pohon, ale
dodal i všechna elektrická zařízení, včetně elektrické výzbroje
vozidel a elektrárny. Cesta k tomuto úspěchu však nebyla snadná. Předcházela
mu řada nezdarů v předchozích letech, kdy se Křižík snažil
opakovaně prosadit elektrický pohon u řady tehdy v Čechách
projektovaných místních drah. Teprve poté, když se sněm Království českého
v roce 1896 usnesl, že vyhoví přání družstva bechyňských občanů
a převezme záruku za stavbu místní dráhy z Tábora do Bechyně, vycítil
Křižík další velkou příležitost. I když byla dráha původně
projektována pro parní provoz, podařilo se mu přesvědčit schvalující
instituce o výhodách provozování místních drah elektrickými motorovými
vozy. Nezanedbatelnou roli při prosazování elektrického pohonu sehrál i Křižíkův
návrh, aby jím současně navrhovaná elektrárna sloužila ve dne k pohonu
dráhy a v noci k osvětlení města.
Potřebnou koncesi
obdrželo Družstvo bechyňské dráhy 19. dubna 1902 a ještě v témže
měsíci bylo započato se stavbou trati. Křižíkově firmě byla následně
vedle elektrárny a zařízení dráhy zadána i stavba elektrických vozů,
ke, kterým postavila vozové skříně smíchovská vagónka Franze
Ringhoffera. Stavba velmi rychle pokračovala, takže již 1. června 1903
mohl na trať vyjet motorový vůz k první zkušební jízdě. Slavnostní
zahájení provozu za účasti předních zemských celebrit se následně
uskutečnilo 21. června 1903.
Avantgardní Křižíkovo
působení při zavádění elektrické trakce mělo pro další rozvoj železnic
zásadní význam. I proto byl první elektrický vůz bechyňské dráhy zařazen
do sbírek Národního technického muzea v Praze a je dodnes udržován
v provozuschopném stavu.
Prameny:
ČNB sekce peněžní
a platebního styku Text a obrázky připravil Dipl.- Ing. Dr. Karel Zeithammer, pracovník Národního
technického muzea v Praze
ZÁRUKY SPOKOJENOSTI Při nákupu investičního zlata.
Tyto stránky upravujeme pro vaše individuální požadavky pomocí cookies. Jsou bezpečné, bezplatné a umožňují nám 'ladit' tyto stránky a
nabízet ve slevě zboží dle vašich osobních preferencí. K jejich použití je vyžadován váš souhlas. Více podrobností se dozvíte na stránce cookies ...